zondag 16 januari 2011

Wat zou ik missen als België niet meer bestond?

Een tijdje geleden verscheen er een artikel over welke voedingswaren we zouden missen als we naar een ander land zouden verhuizen. Bij mij is het niet zozeer de voeding die me nostalgisch zou maken, maar andere dingen. Natuurlijk zou ik Cassonade en Luikse perensiroop missen, maar zulke dingen kan je waarschijnlijk wel importeren (tenzij je verhuist naar Tibet of zo). Wat onvervangbaar is, is naar de bioscoop gaan en een film in de originele taal bekijken.

Ik heb al in heel wat landen rondgereisd, en het valt me op dat het vaak zo moeilijk is om originele films te kunnen bekijken. Frankrijk is een ramp, Duitsland ook niet veel beter. En soms heb je het geluk om een Art House bioscoop te vinden, maar dan zijn het meestal Mongolische films met Duitse ondertitels... niet echt mijn idee van een leuke bioscoopervaring.

Wat ik verder zou missen is goede radio. Ik heb een tijdje in Duitsland gewoond, en hoewel je een aantal zenders hebt met redelijke muziek, verbleekt het in het niets als je het vergelijkt met de kwaliteit van Radio 1 hier in Vlaanderen. Goede muziek in combinatie met interessante duiding. Dat heb ik nog nooit in andere landen gehoord. Via streaming zou het wel op te vangen zijn, dus dat zou me niet tegenhouden om te verhuizen.

En als laatste zou ik de leegstaande gebouwen missen. België is de koploper op het vlak van Urban Exploration en terwijl je hier in het slechtste geval een uitbrander mag verwachten van de politie als je betrapt wordt, kom je er in Nederland of Duitsland niet zo goedkoop vanaf.

1 opmerking: