zondag 12 april 2009

Excel : Gegevens uit twee cellen samenvoegen

Ik gebruik Excel veel voor het maken van (adres)lijsten. U kan natuurlijk ook Acces gebruik, maar Excel is makkelijk en snel. In een goede database zijn de gegevens netjes gescheiden. Als u een kolom hebt voor de postcode en één voor de woonplaats, dan wilt u misschien op een andere plaats in het werkblad een cel vullen met zowel de postcode als de woonplaats met daar natuurlijk een spatie tussen.

Hier volgt de juiste procedure:

Wij gaan er vanuit dat u in cel C3 de postcode hebt staan en in cel D3 de woonplaats. Handel dan als volgt:

Typ in cel E3 het '= ' teken.
Hierna wijst u cel C3 aan.
Typ dan het '&' teken, een dubbel aanhalingsteken, twee spaties en opnieuw een dubbel aanhalingsteken, en weer een '&' teken.
Wijs cel D3 aan en druk op Enter.

De formule wordt: =C3&" "&D3. De betekenis hiervan is: vul de waarde uit C3 in, voeg hieraan twee spaties toe en vul tot slot de waarde uit D3 in. In de cel verschijnen de postcode en de woonplaats, netjes gescheiden door twee spaties. Als u van échte formules houdt kunt u ook het volgende doen:

=TEKST.SAMENVOEGEN(C3;" ";D3).

Voor mensen die dit in het Engels willen doen : de formule heet CONCATENATE

1 opmerking:

  1. Hallo,

    dank voor de handige tip voor het samenvoegen. Vraag: Indien ik een enter ipv een spatie wil toevoegen in de code, welke code is dat dan?

    Met vriendelijke groet,
    Mike Koudijs.

    BeantwoordenVerwijderen